Gebedsestafette als start samenwerking ABC-Unie

In maart beginnen ABC en Unie met een gebedsestafette als start en viering van de samenwerking. Alle gemeenten zijn uitgenodigd mee te doen!

Hoe vier en start je de samenwerking van Unie en ABC? Onze samenwerking is niet zozeer een menselijke prestatie, het is vooral een weg om het gebed van Jezus om eenheid in Johannes 17 te mogen vervullen. Samenwerking is altijd wennen, het vergt genade naar elkaar en wijsheid. Beide kunnen we vinden bij de Here God. Zo ontstond een verlangen om onze samenwerking te starten met gebed: samen God danken en prijzen, elkaar zegenen en samen tot zegen zijn.

Dit willen we graag vormgeven in de meer dan 140 Unie- en ABC-gemeenten. Samen met de organisatie 24-7prayer hebben we erover nagedacht hoe we in verbinding met elkaar op veel plekken in het land kunnen bidden. Daaruit is het idee voor een gebedsestafette ontstaan.

Deze bestaat uit vijf onderdelen:

  • Vijf startbijeenkomsten in maart, verspreid door het land
  • Een gebedsestafette van gemeente naar gemeente
  • Extra aandacht voor gebed in eigen gemeente
  • Ervaringen delen in een speciale Facebookgroep
  • Afsluiting gebedsestafette tijdens gezamenlijke ledenvergadering op 20 november

1. Vijf startbijeenkomsten

We starten met gebed rond de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst tijdens de Leidersconferentie van ABC en Unie op dinsdag 19 maart in Apeldoorn.

Dan gaat het gebed verder in vieringen op vier voor ons historische plekken in het land:

WanneerWaarAdresHistorische link
Donderdag 21 maart
20.00-21.30 uur
’s HertogenboschGebouw van Parousia Den Bosch, ’s Gravensandestraat 2Hier startte CAMA Nederland in 1975
Vrijdag 22 maart
10.00-11.00 uur
AmsterdamBaptist House, Postjesweg 150Hier startte in 1609 het wereldwijde Baptisme
Zaterdag 23 maart
14.00-15.30 uur
WoerdenVoormalige Gebedswinkel, Havenstraat 6*Hier startte ABC Gemeenten in 2006

*NB: Betaald parkeren in centrum Woerden en dan naar ingang aan de Hoge Woerd (50 m van hoek met Havenstraat – zie daar bewegwijzering)

Van harte uitgenodigd om deze vieringen mee te maken! We zullen danken voor Gods geschiedenis in onze geloofsgemeenschappen en bidden voor wijsheid en verbondenheid in deze nieuwe stap.

2. Gebedsestafette

Wat zou het mooi zijn als daarna het gebedsstokje van gemeente naar gemeente gaat en er zo verbinding en verdieping ontstaat in en tussen zustergemeenten in de omgeving! Op deze manier kan een beweging van gebed ontstaan in ABC- en Unie-gemeenten.

Na de genoemde startbijeenkomsten zal er in elke regio een gebedsfakkel rondgaan. We vragen alle Unie- en ABC-gemeenten om op een zondagochtend een afvaardiging van enkele broeders en zusters naar een buurgemeente te zenden om daar zowel de fakkel aan te reiken als enkele concrete gebedspunten vanuit de eigen gemeente te overhandigen. In de dienst kan er dan een moment zijn van voorbede voor elkaars gemeente. De ontvangende gemeente heeft dan de fakkel en maakt een afspraak om die op korte termijn, bijvoorbeeld een week later, op dezelfde manier in een andere buurgemeente te brengen. Ook hier worden gebedspunten uitgewisseld. Het is de bedoeling dat elke gemeente (in elk geval) tot en met november blijft bidden voor zowel de gemeente van wie de fakkel is ontvangen, als de gemeente waar de fakkel naartoe is gebracht.

3. Gebed in de eigen gemeente

In de periode van de gebedsestafette worden gemeenten aangemoedigd extra aandacht te besteden aan gebed, bijvoorbeeld in de week dat de gebedsfakkel in de gemeente is. Dit kan door een speciale avond te organiseren, een paar dagen of een hele week samen te bidden, een ruimte in te richten voor 24/7-gebed of een kettinggebed te organiseren op je eigen manier. De organisatie 24-7prayer heeft speciaal voor ons materiaal ontwikkeld met verschillende gebedsvormen en biedt daarnaast veel materialen en ideeën op hun website aan.

Download hier de materialen van 24/7prayer (3,3 Mb)

4. Ervaringen delen

Om elkaar te bemoedigen en te inspireren vragen we alle gemeenten die meedoen om over de zondagse ontmoeting en/of de gebedsactie in de eigen gemeente iets te delen in de speciale Facebookgroep – het liefst natuurlijk met één of meer foto’s. Welke gemeente kwam bij jullie, naar welke gemeente zijn jullie toe gegaan? Hoe hebben jullie dat beleefd? Welke actie heb je er eventueel in de eigen gemeente aan vastgeknoopt? Welke creatieve gebedsvormen hebben jullie gebruikt?

5. Afsluiting gebedsestafette

Tijdens de gezamenlijke ledenvergadering op 20 november in Veenendaal wordt de gebedsestafette afgesloten. Natuurlijk hoeft het gebed voor en het contact met elkaar daarmee niet op te houden!

Doet u mee? Het is niet ingewikkeld!

Doet uw gemeente mee? De organisatie is niet ingewikkeld. Zo gaat het in zijn werk:

  • De regiocoördinatoren van Unie-ABC zorgen ervoor dat er in elke regio een gebedsfakkel is en spreken af welke gemeenten van start gaan.
  • Als het goed is, wordt uw gemeente door één van uw buurgemeenten benaderd om een afspraak te maken om de fakkel op een zondag in ontvangst te nemen.
  • Op de website www.gebedsestafette.nl bekijkt u vervolgens welke gemeenten in uw regio liggen en maakt u met één daarvan een afspraak om de fakkel daarheen te brengen, bijvoorbeeld een week later. De gemaakte afspraak geeft u aan bij het landkaartje, zodat zichtbaar wordt welke gemeenten al bezocht of ingepland zijn.
  • U hebt contact met de betreffende gemeenten over de invulling van het moment in de dienst. Mag u in de andere gemeente iets zeggen? Wie neemt de fakkel aan? Is er een plek waar de brandende fakkel neergezet kan worden?
  • Intern zorgt u voor enkele concrete gebedspunten waar de andere gemeente de komende periode voor kan bidden.
  • Naderhand geeft u op eigen wijze in uw gemeente vorm en ruimte aan het gebed voor de beide andere gemeenten, in elk geval tot aan november.
  • Desgewenst roept u binnen uw gemeente een werkgroep in het leven die een interne gebedsactiviteit voorbereidt en samen met de rest van de gemeente uitvoert.
  • De gemeenten die als laatste de fakkels overhouden, brengen deze mee naar de ledenvergadering op 20 november in Veenendaal.

Hebt u vragen? We helpen u graag op weg. Neem contact op met Ingeborg Janssen of Gerard van der Schee voor meer informatie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.